4. Szervezési ismeretek
Tudjuk, hogy szinte nincs az a túrakerékpáros,
aki a legegyszerûbb hétvégi kirándulását
is, végig ne gondolná elõre. A nem kellõ körültekintéssel
végzett tervezés, szervezés során esetleg nemcsak
a magunk, de a túratársak programját is elronthatjuk.
Így inkább többször ellenõrizzünk mindent:
lépésrõl-lépésre alaposan gondoljuk
végig a tennivalókat, így a problémák
- ha nem is szûntethetõk meg teljesen -, de a minimumra csökkenthetõk.
4.1. A kerékpáros túra tervezése, szervezése
- A túravezetõ: általában
olyan személy vállalkozik erre a feladatra, aki a túravezetéshez
szükséges ismeretekkel rendelkezik, és képes
önálló döntéshozatalra, felelõsségteljes
cselekvésre, valamint akit a túravezetésre vagy felkérnek,
vagy akinek csoportja engedélyt ad e tevékenység végzésére.
Feladata a csapat érdekeinek képviselete, a tagok összefogása.
A túra sikere érdekében el kell fogadnunk a túravezetõ
döntéseit, amiket úgy hozott, hogy a többség
érdekeit szolgálja.
- A túra célja: a kerékpártúra
nem azonos a bicikli-edzéssel. A túrának legyen mindig
valami nevezetesség, látnivaló, érdekesség
a célja, ami inspirálja a résztvevõket, s emlékezetessé
teszi a túrát.
- A résztvevõk várható
létszáma, összetétele:
gyakorlott, vagy kezdõ társaság, összeszokott
közösség vagy egymást kevéssé ismerõ
tagok, a csoport jellemzõ érdeklõdési köre,
férfi-nõ, fiatal-idõsebb stb. Ezen szempontok figyelembevételével
készíthetünk reális tervet, hogy a résztvevõk
valamennyien jól érezzék magukat.
- A túra útvonala: terítsük
ki magunk elé a kiválasztott terület térképét.
Nagyon hasznos segítség lehet a nemrég arra járt
túratársak felvilágosítása is. A tervezett
útvonalról gyûjtsünk adatokat, így jó,
ha a túravezetõ elõre tanulmányozza a térképeket
és útikalauzokat (nem a túl régi kiadásúakat...):
- Természeti környezet összetevõi,
jellemzõi: földrajzi helyzet;
a terület nagysága, fekvése, vízrajza, vízellátottsága;
a felszín felépítése, tagoltsága; jellemzõ
felszínformák (hegyek, völgyek, dombvidék, alföldi
tájak stb.); éghajlati jellemzõk; talajadottságok;
jellemzõ élõlénytársulások; védett
terület, a védettség foka, védendõ értékek
típusai.
- Épített, gazdasági és
társadalmi környezet elemei, jellemzõi: lakottság
mértéke, a népesség eloszlása, jellemzõ
népcsoportok, nemzetiségek; településformák,
várható szolgáltatások, látnivalók,
sportolási lehetõségek; közlekedési hálózat,
megközelítési lehetõségek.
- Kulturális környezet: néprajzi
adottságok; építészet; történelmi
emlékek; vallási-vallástörténeti, valamint
mûvelõdéstörténeti jellemzõk és
emlékek.
Ha a tervezett útvonal olyan területen vezet keresztül,
amelyen a tartózkodás, vagy az áthaladás valamilyen
szempontból korlátozva van, akkor tájékozódjunk
a terület tulajdon-, és kezelõjoga felöl, majd
írásban kérjünk engedélyt a programunkhoz.
Az engedélykérésünknek feltétlen
kell tartalmaznia:
- a kérelmezõ szervezet nevét,
- a túra idõpontját,
- a csoport létszámát,
- a felelõs vezetõ nevét és címét,
- az esetleges igényeinket.
- A napi útvonal megállapítása:
az alábbi táblázat a tervezhetõ napi
távolságokat tünteti fel a használt kerékpár
és az életkor függvényében, átlagos
felkészültségû emberek, jó mûszaki
állapotú kerékpárok, és jó utak
feltételezése mellett:
Életkor |
12-14 év |
14-16 év |
17-50 év |
51-60 év |
Kemping, egyéb kiskerekû |
10 km |
15 km |
20 km |
15 km |
Váltó nélküli,
egyszerû kp. |
10 km |
20 km |
30 km |
25 km |
MTB |
20 km |
35 km |
50 km |
40 km |
City-Bike, Trekking-B. stb. |
20 km |
40 km |
70 km |
60 km |
Túrakerékpár |
25 km |
45 km |
80 km |
70 km |
Versenykerékpár |
30 km |
50 km |
100 km |
80 km |
A feltüntetett napi távokat sokféle
tényezõ befolyásolhatja:
- edzésben lévõ, rutinos kerékpárosok:
- tartós esõ, hideg idõ:
- rossz út, földút, terepbiciklizés
- sok hegymenet:
- nagy csomag (vándortábor): |
+10 => +50 %
-20 => -30 %
-20 => -50 %
-10 => -30 %
-20 % |
A kerékpárok rossz mûszaki állapota,
ha útközben folyton javítgatni kell, teljesen felboríthatja
a tervezett útvonal teljesítését. Tehát,
- ha gyerekeknek tervezünk túrát, akkor az rövid
legyen, mert a hosszút megunják, és legközelebb
nem jönnek,
- ha felnõtteknek, akkor okvetlenül figyelembe kell venni állóképességüket,
- versenykerékpárosokat ne vigyünk földútra,
vagy terepre, õk csak a tükörsima aszfaltot szeretik,
- ha vegyes csapatra számíthatunk, akkor mindig a leggyengébbhez
igazítsuk a távot.
- Szálláslehetõségek:
többnapos túrák esetén a szálláshelye(ke)t
az útvonal súlypontjában próbáljuk meg
kiválasztani. Szerencsére mostanra már nagyon sok
olyan kiadvány jelent meg, melyek jó lehetõségeket
nyújtanak olcsó, biztonságos és színvonalas
szállások kiválasztására. (Természetbarát
szálláshelyek, Ifjúsági szálláskatalógus,
Tourinform szállásjegyzékek stb.). Ezen kiadványokból
tájékozódhatunk a lehetséges szálláshelyeink
kategóriáiról, címeirõl, telefon- és
telefaxszámaikról, az igénybe vehetõ szolgáltatásokról.
A szállásigénylésünket kb. 2-3 hónappal
az utazás megkezdése elõtt írásban küldjük
el, és mindig kérjünk írásos visszaigazolást
a rendelésünkrõl! Érdemes érdeklõdni
a szálláshely házirendje felõl, tisztázni
a fizetés módját és a gyakorlati tudnivalókat
(ágyak száma, komfort stb.). Ha azonban sátorozást
tervezünk (akár csillagtúra, akár vándortábor),
akkor különösen ügyeljünk a helyszín kiválasztására.
- Étkezés: fõleg a többnapos
túrákon érdemes naponta egy meleg ételt fõzni,
vagy elõre megrendelni valamelyik útba esõ vendéglátó
egységben. Élelmiszert ne vigyünk túl sokat.
A falvakban minden nap (vasárnap kivételével) bevásárolhatunk.
Biztonság kedvéért kis mennyiségû tartós
élelmiszer mindig legyen nálunk tartalékban, gondolva
arra, ha alulméreteztük a napi bevásárlást,
vagy ha hétvégén zárva vannak az üzletek.
A falvakban elõfordulhat az is, hogy csak annyi kenyeret, tejet
rendelnek az üzletbe, amennyire a falu lakosságának
szüksége van, és nem számítanak nagyobb
létszámú turistára. Ezért ne hagyjuk
az utolsó pillanatra a bevásárlást.
- A túra költségvetése:
az útvonal, a közlekedés (utazás), a szálláslehetõség(ek),
és egyebek (pl. belépõjegy) ismeretében felmérhetjük
a várható költségeket. Ezzel a kérdéssel
nem árt jó elõre foglalkozni, mert sokszor éppen
a költségek nagyságától függ, hogy
ki tudja vállalni a túrát. Az elõkalkuláció
a tapasztalatok és a körülmények ismeretében
sem lehet mindig pontos. Közismertek az állandóan változó
árak, ezért jó, ha a leglényegesebb költségtényezõk
mellett, számolunk egy un. "biztonsági tartalékkal"
is.
- Túraterv készítése:
készítsünk részletes túratervet,
amely azon túl, hogy teljesen rugalmas, mégis egyfajta támaszul
szolgál. A túraterv készítése során
ne csak a kilométereket számoljuk, hanem idõtervben
is gondolkodjunk:
- lehetõleg törekedjünk az arányosságra,
és ne osszuk be a résztvevõk minden percét,
azonban unatkozni se engedjük õket, - ha vasúti utazással
kombináljuk a túrát, gondosan válasszuk ki
a legmegfelelõbb vonatot, s idõben gondoskodjunk a kerékpárok
szállításának lehetõségérõl.
Az útiköltséget kalkuláljuk ki elõre (a
kerékpárjegyrõl sem elfelejtkezve!),
- egésznapos túrán a tapasztalatok
szerint 10-15 km/h átlagsebességnél nagyobbat nem
szabad számolni. Ez tartalmazza az óránkénti
rövid pihenõket, viszont az étkezéssel, vagy
a néznivalóknál eltöltött hosszabb állásidõket
nem,
- óránként egy rövid (5-10 perc),
két-három óránként pedig hosszabb pihenõt
kell beiktatni,
- a túra menetidejéhez hozzá kell
adni az állásidõt is, melybe az étkezési
idõ, vagy egy-egy kilátóhely, mûemlék
megtekintése számít bele. Az utazás, ill. a
várakozás idejét felhasználhatjuk az étkezésre,
így ezzel sem csökkentjük a túra rendelkezésére
álló idõt,
- fontos, hogy alkalmazkodnunk kell a meglátogatandó
intézmény nyitva tartásához is, ezért
okvetlen beszéljük meg elõre a látogatást,
a csoport fogadását, az esetleges vezetést, és
a belépõjegyek árát,
- a biztonság kedvéért ajánlatos
1-2 óra tartalékidõt kalkulálni, a váratlanul
felmerülõ problémákra (ha esetleg a tervezetnél
hamarabb érünk a célhoz, abból sohasem lesz baj),
- az idõjárás szeszélyeire
is fel kell készülni un. "B-programmal" (pl. esõs,
szeles idõben a strand helyett miként lehet módosítani
a túra programját). Ajánlott, ha a túravezetõ
megtervezi az un. "menekülési" útvonalat is,
amit rossz idõ, vagy baleset esetén lehet igénybe
venni,
- kísérõkocsi: jó, ha van,
különösen, ha vezetõje egyben rutinos kerékpárszerelõ.
A felmerülõ költségek miatt kisebb létszámú,
rutinos csapat egynapos túrájához nem szokás
igénybe venni. Nagyobb, kezdõ túrázókból
álló csapat, vagy többnapos, sátras túra
esetén indokolt lehet a kísérõkocsi megszervezése
is,
- a többnapos túráknál még
nagyobb elõrelátással kell számításba
venni az idõtényezõket, mert több kötöttséghez
kell alkalmazkodnunk (pl.: pakolás, sátorbontás stb.).
Ilyenkor nem árt tervezni tartalék-, vagy pihenõnapot
is.
- Ha minden részletet tisztáztunk, elkészíthetjük
a túrakiírást.
- Túrakiírás készítése:
az érdeklõdés felkeltése miatt készíthetünk
túrakiírást, mely jó, ha a következõket
tartalmazza:
- a túra célja,
- a túra helye, ideje,
- a túra útvonala (külön megjegyezve,
ha földúton is megyünk), fõbb látnivalók,
- a túra távolsága (km), és
a leküzdendõ szintemelkedés (m),
- különleges felszerelés pl: sátor,
hálózsák, útlevél stb. (ha szükséges),
- az utazás módja (ha nem csak kerékpár),
- a találkozó helye, ideje,
- az indulási-, és a várható
érkezési idõk (gyerekek túráján
különösen fontos),
- az étkezés módja (egyénileg,
vagy közösen, tarisznyából, vagy más módon),
- a költségek (a befizetés módja,
és határideje),
- elõzetes jelentkezés határideje
(ha szükséges),
- a túravezetõ neve, elérhetõsége.
- Az utazás megszervezése:
a szervezés legutolsó lépésében a túravezetõnek
az alábbiakat kell megtennie:
- beszerezni a kedvezményes utazáshoz szükséges
nyomtatványokat,
- rögzíteni a résztvevõk adatait,
beszedni a részvételi költségeket, m
- egvenni a menet-, és a kerékpárjegyeket:
erre lehetõség van elõvételben is, melyet az
utazás megkezdése elõtt legkorábban 2 hónappal
tehetünk meg. Így elkerülhetjük a felesleges torlódást,
tülekedést is.
- nagyobb csoportnál (a lehetõségek
figyelembevételével) gondoskodni kell az együttes elhelyezésrõl
(helyfoglalásról), esetleg különjáratról:
- az együttes elhelyezés során, ha a
felszállás a kiindulási állomáson történik,
akkor a szolgáltatás díjtalan, csak a közbensõ
állomásokon történõ felszállásnál
kell csekély üresfutási díjat fizetni. Az esetleg
felmerülõ üresfutási díjat a menetdíjjal
együtt a pénztárban kell megfizetni. Az együttes
elhelyezés iránti kérelmet írásban,
2 példányban, a tervezett utazás elõtt legkésõbb
7 nappal kell benyújtani a vonatindító-, vagy felszállási
állomáson.
- lehetõség van különvonat igénylésére,
mely létszámtól függetlenül rendelhetõ,
ára azonban a távolságtól, és az utazók
számától függ. A különvonat mind összeállításában,
mind közlekedésében a megrendelõ igényeihez
alkalmazkodik, tehát - az üzemi körülmények
függvényében - független a menetrendtõl.
Belföldi utazás esetén legkésõbb 14, külföldi
utazásnál legkésõbb 25 nappal a tervezett indulás
elõtt kell megrendelni a MÁV Menetrendjében részletezett
feltételekkel.
4.2. Felkészülés a kerékpáros túrára
Az igen gondosan összeállított túraterv
készítése mellett is tudomásul kell vennünk,
hogy a kerékpározás sport, és mint minden sportágban
itt is csak fokozatosan lehet a jó erõnlétet megszerezni.
Az egy-két napos kirándulás erõnléti
felkészülése nem kíván különösebb
felkészülést, annál is inkább, mert az
izomláz csak másnap jelentkezik. A hosszú távú,
többnapos túránál azonban más a helyzet,
itt már az állóképességnek döntõ
szerepe van. Aki nem készül fel kellõen, az a túra
során csak gondot okoz társainak, élvezet helyett
kínlódást önmagának, elveszíti
hitét a szórakozásnak ígért kerékpártúrában
és megcsömörlés lesz a vége. Eleinte lakáskörnyéki
kerekezgetéssel ajánlatos a bevezetõ munkát
elvégezni. Félórás, majd egy órás,
fokozatosan növelt edzésidõvel készüljünk
fel hosszabb távú kerékpártúrára.
Késõbb 20-30 km-es táv megtételére kerüljön
sor.
A kerékpáros edzésen kívül
végezhetünk egyéb átmozgató gyakorlatokat.
Fontos, hogy az edzés befejeztével ne igyunk azonnal hideg
folyadékot, és ne induljunk rögtön a zuhany alá,
hanem tartsunk elõtte legalább negyedórás pihenõt.
Az erõnlét fokozásához szükséges
a helyes táplálkozás is. Az edzések intenzív
hatása közben egy felnõttnél naponta mintegy
3000-4000 kalória ég el a szervezetben, amit pótolni
kell. Ahogy javul az erõnléti állapotunk, úgy
kell növelni a terhelést, a tempót, és az idõtartamot.
Két-háromheti rendszeres edzés után
mérhetõvé válik kondíciónk javulása,
az edzés egyre könnyebb lesz. Egyre több szellemi és
fizikai megterhelést viselünk el kifáradás nélkül.
Jobban alszunk, kevésbé fáradunk el, és ha
csak egy edzést is kihagyunk, hiányérzetünk lesz.
Megfelelõ erõnléttel már nekivághatunk
hosszabb, akár külföldi kerékpártúrának
is, az élvezet és szórakozás lesz.
A kerékpár felkészítése
is a túrára való felkészülés része.
Minden túrázó fordítson gondot arra, hogy jó
mûszaki állapotban legyen a kerékpárja.
4.3. A kerékpáros túra levezetése
Bármilyen pontos, precíz is a tervezés,
szervezés folyamata, váratlan események mindig közbejöhetnek.
Ezért a túravezetés nem is egy betonba ágyazott
technológia, hiszen minden túrának más a jellege,
és természetesen minden túravezetõnek más
a stílusa is. A túravezetõ feladata nem a tanult ismeretek
betartatása tûzön-vízen át, hanem az, hogy
arra, mint vázlatra támaszkodva, saját vezetési
módjával és technikájával sikeresen
levezesse a túrát.
A túra a találkozóhelyen kezdõdik,
és ezért nem árt, ha a túravezetõ lesz
az elsõ a gyülekezõn! Nem összeszokott csapat esetén
sok múlik a bemutatkozáson, mert az elsõ pillanatok
szinte döntõek minden szituációban, hát
még ha a túra (eddig ismeretlen) résztevõi
szembekerülnek azzal a személlyel, aki az elkövetkezõ
napokban a vezetõjük lesz. A jó fellépés
alaposan megkönnyítheti dolgunkat.
- Mielõtt elindulnánk a gyülekezõhelyrõl,
ellenõrizzük a következõket:
- a névsort és a jelenlétet,
- a felszerelést (öltözék alkalmassága),
- a szükséges külön felszerelések
meglétét,
- a megfelelõ igazolványok meglétét,
érvényességét.
- Ha a vonatközlekedést igénybe vesszük
a túra folyamán, érkezzünk pontosan annak érdekében,
hogy helyünket biztonságosan el tudjuk foglalni. A megérkezés
után ellenõrizzük a kerékpárok és
felszerelések állapotát, hogy szállítás
közben nem hibásodtak-e meg. Soha ne feledjük el, hogy
a pályaudvarok területén tilos kerékpározni!
- A pontos információval a túra minden
résztvevõjének rendelkeznie kell, ezért elérve
a tervezett kiindulási pontot tartsunk rövid tájékoztatót
a vázlatos programról, a haladás sorrendjérõl,
további utazásokról, stb.
- Nyáron a kerékpározásra kora
reggel, vagy késõ délutáni idõ a legalkalmasabb,
ezért az indulást még a meleg beállta hajtsuk
végre. Délelõtt tegyük meg a napi tervezett táv
felét, esetleg egyharmadát. Délben tartsunk hosszabb
pihenõt. Akár egy látnivaló megtekintésével,
akár egy útszéli fa árnyékában
hûsölve, sziesztázva. A kora délutáni órákban,
mikor már a nagy forróság elmúlt, induljunk
tovább.
- A kerékpártúra alatt a túravezetõ,
vagy olyan gyakorlott ember menjen elõl, aki tudja az utat, megbízható
"sereghajtó" legyen hátul, közöttük
egy sorban, az út jobb szélén hajtsanak a túra
résztvevõi. A "sereghajtó" lehetõleg
olyan ember legyen, aki ért a kerékpárszereléshez,
hogy a menetközben elõforduló kisebb hibák kijavításában
segíthessen.
- A haladási tempót igazítsuk a túratársakhoz
(lehetõleg a leggyengébbhez), és mindig egyenletes
menetütemet tartsunk. Ügyeljünk arra, hogy a túratársak
ne "másszanak" egymás kerekére. Elõnyös,
ha nagy számú csoportnál van málhaszállító
kísérõkocsi, amely hátul követi a társaságot.
- Túrázás közben tartsuk be a
következõket:
- indulás elõtt figyelmeztessük a résztvevõket
a KRESZ szabályok kötelezõ betartására.
Alapszabály: mindig figyeljünk egymásra! Az elöl
haladók néha nézzenek hátra, várják
be a lemaradókat,
- indulás után kb. fél órával,
tegyünk un. "szerelvényigazítást".
Ekkora ugyanis rendszerint jelentkeznek már az öltözködési,
felszerelési, csomagolási hibák, amelyek kijavításához,
igazításához így adhatunk lehetõséget,
- közutakon libasorban egymás mögött,
lehetõleg az útpadkán haladjunk. Nagyon vigyázzunk
a homokos, vagy apró kavicsos útpadkákkal! Fõleg
nagy sebességgel, lejtõn lefelé nagyon könnyen,
egy pillanat alatt ki lehet csúszni rajta. Hagyjunk egymásnak
követési távolságot, így hirtelen fékezésnél,
esésnél, bukkanóknál nem rohanunk egymásba.
Figyeljünk a gépkocsikra!
- lejtõn haladva ne sodródjunk át
a szembejövõ sávba, mert ez életveszélyes
lehet. (A halálos kerékpáros balesetek több mint
felénél fejsérülés okozza a halált.
Ez ellen egyetlen védelem létezik: a megfelelõ kerékpáros
védõsisak. A védõsisak használata Magyarországon
még nem általános, pedig már nálunk
is kaphatók olcsó és kényelmes modellek. Ezek
nagyfokú biztonságot nyújtanak és divatosak
is),
- mivel a kerékpár is jármû,
ezért nem szabad alkoholt fogyasztani! Szabálysértési
eljárást is vonhat maga után, és balesetet
idézhet elõ!
- vasúti síneken a sínekre merõlegesen
haladjunk át! Esõs idõben különösen
figyeljünk, a kerekek könnyen megcsúszhatnak a síneken.
Figyeljünk a sínek mellett levõ résekre is, ne
ragadjon bele a kerék,
- váltogassuk a kormányfogást, így
kevésbé fáradunk el. Pihenjünk, mielõtt
elfáradunk. A fõpihenõt és az étkezést
lehetõleg olyan helyen tartsuk, ahol vízvételi lehetõség
van,
- erõs szélben váltsuk az elõl
haladót,
- zivatar közeledtével keressünk menedéket.
Villámlás esetén feltétlen szálljunk
le a kerékpárról,
- néha értesítsük az otthoniakat.
- Egyetlen túravezetõ sincs biztosítva
az eltévedés ellen. Ne titkoljuk, ha eltévedtünk!
Ilyenkor két megoldás közül választhatunk:
- a térkép (és tájoló)
segítségével meghatározzuk a csapat jelenlegi
helyzetét, majd egy olyan utat, melyen a leghamarabb elérhetjük
a tervezett, eredeti útvonalat,
- ha ez nem lehetséges, akkor vigyük vissza
a csapatot addig a pontig, ahol még biztosan a helyes úton
voltunk, s itt gondosan határozzuk meg a továbbhaladás
irányát Semmi esetre se kapkodjunk jobbra-balra, inkább
megfontoltan gondolkozzunk!
- Legyünk rugalmasak, szükség esetén
tudjunk változtatni a túraterven. A változtatást
értékeljük a túratársakkal közösen!
- A túra végén a túravezetõ
köszönjön el. Ha vannak gyerekek, jó, ha hazáig
kísérjük õket.
4.4. Többnapos túra, vándortábor
Egy többnapos túra megszervezése az
eddig elmondottakhoz képest többletfeladatot jelent. A többnapos
túra lehet:
- csillagtúra, amikor egy szálláshelyen
töltjük az éjszakákat, és naponta más-más
irányban szervezünk túrát (esetleg többet
is, különbözõ nehézségi fokozattal).
Akkor javasolható, ha egy meghatározott tájegységet
akarunk alaposabban bejárni, megismerni, s rendelkezésre
áll egy megfelelõ, központi fekvésû szálláshely.
Elõnye: a napi túrákat csomag nélkül tehetjük
meg.
- vándortábor, mely esetben
reggelente felpakolunk és a napi túra végén
pedig újabb helyen foglalunk éjszakai szállást.
Így nagyobb területet járhatunk be, viszont - ha nincs
kísérõkocsi - a teljes felszerelésünket
állandóan cipelni kell.
A többnapos túra mindkét változata
elképzelhetõ épületben (pl. kulcsosház,
turistaszálló), vagy sátorban történõ
éjszakázással:
- Az épület általában
kényelmesebb (különösen esõs idõben),
csillagtúrán további elõnye, hogy a hátrahagyott
holminkat biztonságban tudhatjuk. Ha épületben töltjük
az éjszakát, akkor alkalmazkodnunk kell a szállás
házirendjéhez. Megérkezésünkkor elõbb
beszéljük meg a gondnokkal az elhelyezést, majd osszuk
el a helyeket. Ne legyen vita egy jobbnak vélt ágyért.
Eltávozáskor pedig hozzuk rendbe a szobákat, és
általában mindent hagyjunk úgy, ahogy érkezéskor
találtuk. Ha mindent rendben adunk át, akkor azon a szálláson
máskor is szívesen fogadnak minket. Vándortábor
esetén túl nagy kötöttséget jelent a lehetséges
szálláshelyekhez való alkalmazkodás, és
igen komoly szervezési munkát igényel, ti. egyetlen
szálláshely kiesése (pl. mert már foglalt)
az egész túraterv átalakítását,
a szállásrendelések elölrõl-kezdését
jelentheti. Ugyanígy, ha a túra során bármi
közbejön, és valamely napi penzumot a csapat nem tudja
teljesíteni, az egész további útvonalon bukik
az elõre megrendelt szállás.
- A sátorban alvásnak - minden
kényelmetlensége ellenére - megvan a maga romantikája,
amit sokan szeretnek. Vándortáborban a nagyobb csomag cipelését
ellensúlyozza a szabadság érzése, hogy nem
kell, ha törik, ha szakad, a következõ lefoglalt szálláshelyig
elhajtani, vagy nem kell a szálláshely miatt már koradélután
leállni, holott az idõ szép, és a csapat még
többtíz kilométert szívesen letekerne. Ha sátorral
megyünk, akkor könnyen módosíthatjuk az útvonalat
menet közben, eltérhetünk a tervezettõl anélkül,
hogy a csapatot hátrány érné.
Akár épületben, akár sátorban
töltjük az éjszakát, nagyon fontos, hogy a kerékpárokat,
ha lehet, rakjuk zárható helyre. Ha nincs ilyen lehetõség,
akkor tegyük õket egy kupacba, vigyázva arra, hogy ne
nyúzzuk le a másik gépérõl a festéket,
és több zárral zárjuk össze a bringákat.
Esetleg egy fa köré is zárhatjuk õket. Arra vigyázzunk,
hogy senki ne veszítse el a kulcsot! Ami értékes és
könnyen mozdítható (pl. kilométeróra)
vegyük le. Beélesíthetünk 1 db kerékpár-riasztót
is.
4.5. A túravezetõ feladatai többnapos túrán
Csillagtúrán: a szálláshely
kiválasztása, megrendelése jelenti a plusz feladatot.
A napi túrák elõkészítése egyezik
az itthoni egynapos túrákéval (lásd feljebb).
Hosszabb ott tartózkodás esetén ne tervezzünk
minden napra kimerítõ túrát. Minden harmadik-negyedik
nap legyen pihenõnap, strandolással, városnézéssel,
kisebb gyalogtúrával, biciklizés nélkül.
A vándortábor elõkészítése
sokkal nagyobb feladat. Ha "háztól-házig"
túrát akarunk, akkor már az útvonal megtervezésénél
figyelembe kell venni, hogy hol van lehetõségünk alvásra.
A szálláshelyeket elõre le kell foglalni, s csak az
összes visszaigazolás birtokában lehet a túratervet
véglegesíteni. Ha sátorral vándorlunk, akkor
nagyobb a szabadságunk, mert egy éjszakára táborhelyet
(Magyarországon) könnyen találunk. A vándortáborba,
lehetõleg csak kb. azonos teljesítményre képes
kerékpárosokkal induljunk. A tervezésénél
itt sem szabad heteken át feszített ütemû biciklizést
beiktatni. A fáradt ember ingerlékeny, s ez a fáradtság
halmozódásával a túratársak közötti
súrlódásokhoz, netán a csapat széteséséhez
vezet. A végén már mindenki csak a hazaérkezés
megváltó pillanatát várja.
A vándortáborban:
- a strapásabb és a könnyebb napok váltsák
egymást,
- minden napra legyen valami érdekesség,
látnivaló (de ne túl sok!),
- legyenek pihenõ (fél-) napok, strandolással,
egyéb elfoglaltsággal, de ne legyen teljesen program nélküli
nap,
- gondoskodjunk a napi étkezési vagy élelemvásárlási
lehetõségrõl,
- a napi idõterv ne legyen feszes, gondoljunk az
esetleges gumidefektre, egyéb, elõre nem látható
eseményre, fõleg, ha elõre foglalt szálláshelyeken
kívánjuk az éjszakákat tölteni.
A sátras vándortábor napirendje:
- a reggeli indulást lehetõleg ne tervezzük
koraira. A sátrak a hajnali harmattól nedvesek, hagyjuk megszáradni
összepakolás elõtt. Ez alól kivétel, ha
a déli országokban túrázunk (Görög-,
Spanyol-, Dél-olaszország, stb.), mert ott a meleg miatt
érdemes a kora reggeli órákat elõrejutásra
kihasználni,
- menet közben gondoskodjunk arról, hogy a
túrázók minél gyakrabban friss ivóvizet
vételezhessenek kulacsaikba,
- délidõben tartsunk egy hosszabb pihenõt,
lehetõleg árnyékos helyen, folyó, vagy patakparton,
ahol a víz frissítõ, üdítõ hatását
is élvezhetjük,
- az este közeledtével idõben kezdjünk
el táborhelyet keresni, hogy a sátrakat még világosban
lehessen felállítani, s vacsorázásra is legyen
idõ. Korábban, még napfénynél célszerû
tábort verni, hogy a sátrak megszáradjanak estig,
ha reggel nedvesen csomagoltuk õket össze,
- ha az egész napos esõben a csapat nagyon
megázott, s a szabadban a megszáradásra nincs esély,
célszerû legalább egy éjszakára fedett
szállást keresni. (Egész napi ázás-fázás
után, vizes sátorban, nedves hálózsákban
aludni maga a purgatórium.)
Sátrazni a kijelölt táborhelyeken kívül
általában csak a terület tulajdonosának engedélyével
szabad. Egy éjszakára az állami erdõkben külön
engedély nélkül is sátrat verhetünk. Az
ilyen "vadkempingezésnek" varázsa van. A világ,
a civilizáció zajától távol, a természeti
környezetben aludni olyan élmény, amit legalább
egyszer mindenkinek ki kellene próbálni. Milyen a jó
táborhely?
- legyen az úttól távolabb, nem túl
szembetûnõ helyen,
- ne okozzon kárt sem a környezetben, sem a
terület gazdájának,
- a talaj legyen sima és száraz,
- ne legyen mély területen, ahol esetleg egy
éjszakai esõ elönti a sátrakat,
- legyen a közelben víz (patak, folyó)
a tisztálkodáshoz,
- ha a reggeli nap a sátrakra süt, könnyebb
a felkelés, hamarabb szárad a sátor.
A táborhelyen a túrázók lehetõleg
ne szerteszét, hanem egymás közelében verjék
fel sátrukat. A túravezetõ a táborhely gondos
megválasztása után:
- segítsen a kevésbé rutinos táborozóknak
a sátorhely kiválasztásában, a sátor
felállításában,
- jelölje ki a szemétgyûjtõ helyét
(tegyen ki erre a célra egy mûanyagzsákot),
- határozza meg a latrina irányát,
- körültekintõen jelölje ki és
készítse elõ a tûzrakóhelyet,
- közölje a reggeli indulás idõpontját.
Reggel, táborbontáskor a túravezetõ:
- idõben keltse fel a hétalvókat,
hogy ne kelljen az egész csapatnak rájuk várni,
- a kezdõ táborozóknak segítsen
a sátor szakszerû összehajtásában, a csomagoknak
a kerékpárra felpakolásában és rögzítésében,
- gondoskodjon a szemét összeszedésérõl
és megfelelõ elhelyezésérõl, a táborozás
nyomainak eltüntetésérõl,
- nézzen körül, hogy nem hagyott-e ott
valaki valamit, · ha közel van, köszönje meg a terület
gazdájának, hogy megengedte a táborozást,
- ha mindent rendben talál, adja ki a parancsot
az indulásra.
A tûzrakásról: a vadkemping egyik
vonzereje, hogy este hangulatos tábortüzet rakhatunk. Sajnos,
a tûz veszélyeket is rejt magában, csak nagy körültekintéssel
éleszthetjük fel a lángokat:
- tüzet rakni az erdõben, vagy közelében
csak a kijelölt (épített) helyeken szabad,
- a száraz idõszakokban általában
elrendelt tûzgyújtási tilalom azonban ezekre a helyekre
is vonatkozik, valamint az erdõ szélétõl számított
200 m-es sávra,
- ha tüzet rakunk, ügyeljünk arra, hogy
az ne terjedhessen el a tûzrakóhely környékére
(a száraz fûben, vagy az avarban),
- ne gyújtsunk tüzet a sátrak közvetlen
közelében,
- soha ne gyújtsunk tüzet szeles idõben,
- ne rakjunk akkora tüzet, ami kárt tehet a
környezetben, vagy amit már nem tudunk szabályozni,
megfékezni,
- ne hagyjuk magára a tüzet még percekre
sem,
- távozás elõtt a tüzet gondosan
oltsuk el, gyõzõdjünk meg arról, hogy a hamu
alatt sem maradt parázs,
- ha tüzünk netán mégis elszabadult
és értéket fenyeget, (vagy más által
okozott tûzesetet észlelünk), haladéktalanul hívjunk
segítséget.
A legtöbb, és legátgondoltabb felkészülés
a sátras vándortáborhoz kell.
4.6. Túra utáni teendõk
Nem fejezõdik be a túravezetõ feladata
a megérkezés pillanatában. Ekkor jön az igazi
"fekete leves", hiszen:
- el kell készíteni az anyagi elszámolást
is,
- túrajelentést kell készíteni,
és/vagy a túranaplóba kell bevezetni a túrát
(esetleg tudósítás írása kerékpáros,
vagy természetjáró média számára),
- be kell számolni az egyesület, a szakosztály
vezetésének, vagy ha más szervezet bízta meg
(pl. utazási iroda, akkor azon szervezet vezetõjének)
a túra lefolyásáról, a túrán
történtekrõl,
- ha netán baleset, vagy egyéb káresemény
történt a túrán, arról részletes
tájékoztatást kell adni a túravezetõnek
akkor is, ha az ügyet pillanatnyilag jelentéktelennek ítéli,
- ügyelni kell a kedvezményes utazási
utalvány igénybevételénél, annak idõben
való visszajuttatásáról,
- ha a túrához felszerelést kölcsönöztünk,
akkor annak leápolásáról, karbantartásáról
és visszaadásáról is gondoskodnunk kell.
Nagy igazság az, hogy a jól sikerült
túra az igazi vizsgája a túravezetõnek.