19.
Szeged, Árvízi Emlékmű – Röszke – Röszke/Horgoš (országhatár - SCG)

jelzése: túraadatok: táv: 21.0 km, szint: 0 m, idő: 5 óra 15 perc, minősítési pont: 31.50 p
felújítás éve: 2001. útvonal felelős: Szegedi Elektromos SE

Megközelítés: az út Szeged belvárosából, a Tisza partján álló Árvizi-emlékműtől indul. Röszkérõl Szegedre visszautazni vonattal és autóbusszal is lehetséges.

Túránk kiindulópontja - a Segesdi György által megalkotott Árvízi-emlékmű - az 1879-ben Szegedet elpusztító nagy tiszai árvíznek állít emléket. Az emlékművet az árvíz centenáriumára, 1979-ben állíttatta Szeged városa. A fekete márvány talapzaton álló rozsdamentes acélból készült kompozíció a Tisza hullámaiból kiemelkedő és újjászülető várost szimbolizálja. Az emlékmű mellett álló fekete márványoszlopokon az árvíz idején Szegednek segítséget nyújtó európai fővárosok címerei láthatók. Az emlékműtől a Tiszaparton haladunk ki a városból nagyjából déli irányban. Elhaladunk a SZOTE Gyermekklinika épülete előtt, elhagyunk egy szivattyútelepet, egy áramszolgáltatói állomást és az 1945-ben felrobbantott vasúti híd hídfőjénél már a Tisza töltésén gyaloglunk. Jobb kéz felől a MÁV átrakó állomás (Tisza pu.) épületeit látjuk a Paprikafeldolgozó üzemegységeivel, mögötte a Nagyállomás (azaz a Szeged pu.) épülete tűnik fel. A pályaudvar a vasúti híd felrobbantása óta végállomás. Magyaroszág és talán Európa egyetlen olyan pályaudvara, ahol a vonatok az első emeletre érkeznek. A gáton továbbhaladva a távolban feltűnik a gótikus stílusban épült alsóvárosi (Havi Boldogasszony) templom, majd egy fémből készült víztorony (Ince-torony) mellett haladunk el. Mindeközben balról elkanyarodik mellőlünk a folyó és a híres/hírhedt boszorkányszigeti ártér fűzfái kísérnek. A Boszorkánysziget az itt végrehajtott boszorkányégetésekről kapta nevét, melyek 1728-ig történtek e helyt.

A gáton továbbhaladva a rendezõ pu. és a "Ballagitó" gyümülcsösei mellett érünk a Kereskedelmi kikötõhöz. A téli hónapokban ide vontatják be a tiszai úszóházakat is, hogy megvédjék õket a zajló jég okozta károktól. Ezt megkerülve hamarosan két szivattyútelep mellett megyünk el, majd Gyálarétre érünk. Jól ráláthatunk a töltésrõl a Szegedhez csatolt kisközségre és a környezõ hétvégi kertekre. Gyálaréttõl már csak 6 km a Lúdvári lejáró, ahol a töltést elhagyva elõször földes úton majd az egykori határörs (ill. még korábban ÁVH laktanya) épületeitõl beton úton jutunk be Röszke községbe. A község elõtt halastavakat érintünk, majd átkelünk a Gyálai Holt-Tiszán. Röszke fõutcájára a vegyesbolt mellett érünk. Jobbra a Községháza, és a Templom látható. Mi balra fordulva haladunk kifelé a községbõl az országhatár felé. Innen már végig aszfaltozott az út, elõbb a Szeged - Horgos - Palics - Szabadka(Subotica) vasútvonalat keresztezzük, majd az 5-ös fõút torkolatánál lévõ nagy bevásárlóközpontot érjük el. Itt balra fordulunk és már csak néhány száz méter a határállomás. A határon átkelve a jelzés színe zöldre változik. Ezt az utat a Szabadkai Partizan természetjárói felstették fel egészen Palicsig, az egykori Szeged-Palics 50km-es nemzetközi éjszakai teljesítménytúra végpontjáig.

Vissza a Csongrád megyei jelzett turistautak oldalára