AZ
ALFÖLDI KÉK-TÚRA
HAJDÚ-BIHAR MEGYEI
SZAKASZA


Az Alföldi Kék-túra Hajdú-Bihar megyei szakaszát a Hajdú-Bihar megyei és a Debrecen városi Természetbarát Bizottságok tagjai készítették el és tartják karban. A túra Haranghy Györgynek (1908-1992) a Hajdú-Bihar megyei természetbarát mozgalom kiemelkedõ alakjának a nevét viseli. A körösszakáli Sebes-Körös hídtól (Békés megye határa) a Nyíracsád melletti Gánás-hegyig ( Szabolcs - Szatmár - Bereg megye határa ) vezetõ 205km-es utat 9 kisebb (15-36km-es) szakaszra bontották. Ezek mindegyike egynapos túrával teljesíthetõ. A túrakiírás szerint az útvonal gyalog és kerékpárral egyaránt bejárható.

Elõzetes kedvcsinálóként álljon itt az igazolófüzet bevezetõjének kivonata, az útról és Hajdú-Bihar megyérõl dióhéjban. A keletrõl a Nyírség homokbuckái, nyugatról a Közép-Tisza vidéke, délrõl a Sebes-Körös és a Berettyó által határolt Hajdú-Bihar megye földrajzilag nem egységes terület. A legmagasabb pontja Fülöp térségében levõ 170.5m-es kiemelkedés, míg legalacsonyabb pontja a Sárrét környékén van (85m). A különféle szerkezetû alapokra 1000-2000m vastag üledék rakódott. Ez gyógyhatású hévizeket, kõolajat és földgázt is rejt magában. A mocsarak lecsapolásával eltûntek a hajdan kiterjedt lápok, vízfolyások és összefüggõ erdõségek. késõbb a futóhomok megkötésére akácosokat, majd fenyveseket telepítettek. A vizek összegyûjtésével a közelmúltban hatalmas tófelületek is keletkeztek. A vidék legnagyobb természeti értéke az 1973-ban létrehozott Hortobágyi Nemzeti Park, mely hazánk elsõ nemzeti parkja. A Kék-túra elkerüli a megye fõvárosát, a közel kétszázezres Debrecent. A szerencsés útvonalvezetés miatt azonban több pontból is könnyen elérhetõ a megyeszékhely. A Debrecen környéki Erdõspusztákon keresztülhaladva, több Árpád-kori templomos település templomának romját illetve konzervált alapfalait is láthatjuk.

Az igazolófüzet, mely részletes útvonalleírást és az 1:100.000 méretarányú fekete-fehér térképet is tartalmaz megrendelhetõ a Hajdú-Bihar Megyei és Debrecen Városi Természetbarát Bizottságtól. [ Cím: 4025 Debrecen, Simonffy u. 1/c., Tel: (52) 342-951, Fax: (52) 342-951, Fogadóóra: szerda 15.00 - 18.00.] Az útvonal Debrecen környéki szakaszának bejárásához használható még a Debrecen és környéke 1:40.000 méretarányú turistatérkép is melyet a Cartographia kft. adott ki.

A részletes útvonal:

1. Gránás-hegy (Szabolcs-Szatmár-Bereg megye határa) - Varga tanya
Gránás-hegy (Szabolcs-Szatmár-Bereg megye határa) => Nyíracsád => Buzitapuszta => Varga tanya
táv: 17km, szint: 0m, minõsítési pont: 25.50 pont

2. Varga tanya - Bodzás-víztározó
Varga tanya => Kovács tanya => Hármas-hegy (kilátó) => Halápi csárda => Bodzás-víztározó
táv: 15km, szint: 0m, minõsítési pont: 22.50 pont

3. Bodzás-víztározó - Kis-Pályi-ér (Patkány-Szûcs tanya)
Bodzás-víztározó => Fancsika II. víztározó => Bánk (iskola) => Mézes-hegyi-tó => Vekeri-tó Kemping => Bánki-erdõ => Kis-Pályi-ér (Patkány-Szûcs tanya)
táv: 25km, szint: 0m, minõsítési pont: 37.50 pont

4. Kis-Pályi-ér (Patkány-Szûcs tanya) - Létavértes
Kis-Pályi-ér (Patkány-Szûcs tanya) => Kepecs-tag => Pungur-hegyi iskola (pihenõközpont) => Homokimajor T.Sz. => Álmosd => Álmosdi csata emlékmû => Székleyhídi út => Létavértes
táv: 36km, szint: 0m, minõsítési pont: 54.00 pont

5. Létavértes - Kismarja
Létavértes => Cserekert => Pocsaj => Kismarja
táv: 24km, szint: 0m, minõsítési pont: 36.00 pont

6. Kismarja - Gáborján
Kismarja => Nagykereki (Bocskai-vár) => Bojt => Hencida => Gáborján
táv: 26km, szint: 0m, minõsítési pont: 39.00 pont

7. Gáborján - Hídköz
Gáborján => Berettyóújfalu => Hídköz
táv: 17km, szint: 0m, minõsítési pont: 25.50 pont

8. Hídköz - Kutas híd
Hídköz => Bakonszeg => Ezredes tanya => Zsáka => Furta => Kutas híd
táv: 30km, szint: 0m, minõsítési pont: 45.00 pont

9. Kutas híd - Körösszakál, Sebes-Körös híd (Békés megye határa)
Kutas-híd => Nyéstai-csatorna zsilip => Szász tanya => Kõdomb-szigeti-csatorna híd => Sáros-éri-csatorna híd => Körösszakál, Sebes-Körös híd (Békés megye határa)
táv: 15km, szint: 0m, minõsítési pont: 22.50 pont


A Kék-túra további szakaszai
Vissza a CsmTSz honlapra